Teljes neve: Lewis Carl Davidson Hamilton
Születési hely: Hertfordshire (Anglia)
Születési dátum: 1985. január 7.
Nemzetisége: brit
Párja: Nicole Scherzinger
Foglalkozása: Forma 1-es pilóta
Csapata: Mercedes
Vb cím: 2008, 2014
Csapattárs: NICO ROSBERG
Pályafutása:
A Formula–1 előtt
1993-ban,
nyolcévesen kezdett gokartozni (Nico Rosberggel egy időben). 2000-ben
versenyzett először formulaautóval. 2002-ben és 2003-ban a Brit Formula
Renault sorozatban versenyzett a Manor Motorsportnál. A 2002-es
összetettbeli harmadik helyezés után 2003-ban megnyerte a bajnokságot.
2004-től 2005-ig az Európai Formula–3-as bajokságban indult. A Manor
Motorsporttal 5. lett 2004-ben, a következő évben, már az ASM
versenyzőjeként pedig a sorozat bajnoka lett. A GP2-ben 2006-ban
debütált az ART csapatnál Alexandre Prémat csapattársaként, és azonnal
meg is nyerte a bajnokságot, Nelson Piquet Jr. előtt. A Nürburgringen
aratott kettős győzelmével Nico Rosberg után ő lett a második olyan
versenyző a GP2-ben, aki az adott pályán rendezett hosszú- és
sprintfutamot is megnyerte. Ezt az eredményét hazai versenyén,
Silverstone-ban is megismételte. A végső győzelmet Monzában szerezte
meg, Giorgio Pantano kizárásának köszönhetően. Miután az év végén
Juan-Pablo Montoyát követve Kimi Raikkönen is távozott a McLaren
Formula–1-es csapatától, 2007-ben bemutatkozhatott az autóversenyzés
legfelső kategóriájában.
A Formula–1-ben
2007
2007-ben lett az első színesbőrű pilóta a Formula–1-ben. A McLaren
csapatfőnöke, Ron Dennis – akit Hamilton már régről ismert, és még
gokartos korszaka alatt kijelentette neki: „Ron, egyszer a te
csapatodban fogok versenyezni!” – szerződést kötött Hamiltonnal, és
cáfolta az esetlegesen faji hovatartozásra összpontosuló
reklámkampányokat. Hamilton kijelentette: örül, hogy a McLarennél
versenyezhet tapasztaltabb csapattársa, az akkori címvédő Fernando
Alonso oldalán. A szezon során azonban egyre inkább romlott a két
versenyző viszonya. A konfliktusok csúcsa a magyar nagydíj volt, ahol
Alonso akadályozta Hamiltont az időmérő edzésen, bár előtte Hamilton is
megszegte azt a megállapodást, miszerint Alonsót előre kellett volna
engednie az etap alatt. Alonsót ezért azzal büntette a versenybíróság,
hogy öt rajthellyel hátrébb sorolták. A nagydíjat Hamilton nyerte.
Lewis fantasztikusan
kezdte Formula–1-es karrierjét. Bemutatkozó versenyén harmadik lett, ezt
további nyolc dobogós helyezés követte. Számára addig ismeretlen
pályákon aratta első két diadalát. A nyári versenyek során néhányszor
balszerencse sújtotta a brit újoncot, de amíg minden rendben volt, hozta
a jobbnál jobb teljesítményeket. Futamról futamra növelte előnyét a
világbajnokságban és két versennyel az évad vége előtt már 12 ponttal
előzte meg csapattársát, a kétszeres világbajnok Fernando Alonsot.
Kisebb hullámvölgy után
a Fujiban rendezett japán nagydíjon Hamilton újra ereje teljében volt:
hibátlan versenyzéssel megnyerte a futamot, nagy lépést téve a
világbajnoki cím megszerzéséhez vezető úton, ám a biztonsági autó
mögötti vezetése közben egy vitatható manővere miatt a Red Bull-lal
versenyző Mark Webbrr és a Toro Rosso fiatal pilótája, Sebastian Vettel
összeütközött és kiesett. Hamiltont sokan támadták a verseny után, de
végül az FIA nem büntette meg. Alonso nem tudta befejezni a versenyt,
hátránya 12 pontra nőtt, melynek ledolgozására saját bevallása szerint
is csekély esély volt a hátralévő két futamon. Lewis azonban a sanghaji
futamon kopott gumijaival a bokszutca elején kicsúszott a kavicságyba és
kiesett.
Az idény utolsó
versenyén, a brazil nagydíjon csapattársát, Fernando Alonsót akarta
megelőzni, de kicsúszott, ráadásul problémája akadt az autóval. (Egyes
hírek szerint véletlenül rossz gombot nyomott meg a kormányon, amivel
elindította a rajtprocedúra funkciót.) Csak a hetedik helyen ért célba,
amivel Kimi Räikkönent világbajnoki címéhez segítette, Lewis pedig a
második lett a bajnokságban.
Hamilton tehát
újoncként nem bírta az év végi nyomást, és elvesztette a vb-címet. Ezt
annál is jobban sajnálhatja, mivel a kanadai nagydíj óta vezette a
világbajnokságot.
2008
A 2008-as szezonnyitó
Auszrál Nagydíjat megnyerte, míg új csapattársa, Heikki Kovalainen
ötödik lett. A maláj nagydíjon Nick Heidfeld és Fernando Alonso
feltartása miatt csapattársával öt-öt helyes rajtbüntetést kaptak. A
versenyen a 9. pozícióból indulva az 5. helyet szerezte meg. A bahreini
nagydíj pénteki szabadedzésén kicsúszott és összetörte az autóját, de
sérülést nem szenvedett. A futamon előbb beragadt a rajtnál, majd a
második körében hátulról beleütközött előző évi csapattársa, Alonso
autójába. Első légterelőjének cseréje miatt megváltoztatták a
boxtaktikáját, és a verseny első felét nagy üzemanyagmennyiséggel
futotta végig. A taktika nem vált be és a pontot nem érő 13. helyen
fejezte be a versenyt.
Az év első európai
versenyén, a spanyol nagydíjon ismét dobogóra állhatott, ezúttal egy
harmadik hellyel. Energikus startjának és Alonso kiesésének köszönhetően
az utolsó körökben is versenyben volt a győzelemért, de a Ferrari
versenyzőit, Massát és Räikkönent már nem tudta megelőzni, pedig kemény
keverékű gumijain gyorsabb volt a verseny utolsó szakaszában. Mivel Nick
Heidfeld egy rosszkor végrehajtott boxkiállásért kapott büntetése miatt
nem szerzett pontot a versenyen, az egyéni világbajnokságban a második
helyre lépett elő. Törökországban a 3. helyről indulhatott, de hamar
feljebb lépett, mert csapattársa, Kovalainen beragadt a rajtnál. Tanulva
az egy évvel korábbi versenyből, ahol defekt miatt veszített fontos
helyezéseket, háromkiállásos taktikával versenyzett. Így egyik készlet
gumiabroncsát sem használata 17 körnél tovább és könnyű autóval tartani
tudta a lépést Massával, akit az első boxkiállások után meg is előzött.
Azonban nem tudott elegendő előnyt szerezni ahhoz, hogy előtte maradjon a
harmadik kiállása után is, csak a rajtnál visszaeső Räikkönent tudta
maga mögött tartani.
A monacói nagydíj
időmérő edzésén a második sorba kvalifikálta magát, a két Ferrari mögé. A
hercegségben 12 év múltán újra esett az eső a futamon, jeletősen
megnehezítve a versenyzők dolgát. A rajtnál megelőzte Räikkönent, és az
élen haladó Massával is tartotta a lépést, amikor a Tabac kanyarban
kissé kifarolt és nekiütötte a jobb hátsó kerekét a falnak. Defektet
kapott, de szerencse a szerencsétlenségben, hogy közel volt a
boxutcához, így nem vesztett sok időt a kerékcserével. Kihasználva a
kényszerű kiállást, változtattak a versenytaktikáján: nagyon sok benzint
töltöttek az autóba, így a verseny második felében, amikor a
vetélytársaknak már mind ki kellett állni, Hamilton továbbra is gyors
köröket tudott autózni egyre kopó, de a felszáradó pálya miatt éppen
ezért egyre jobban tapadó átmeneti gumijain. A második kiállásának
időpontját sikerült úgy megválasztani, hogy pont akkorra essen, amikor a
pálya már alkalmas volt száraz gumikkal való versenyzésre is. Így
mindig olyan abroncsokon tudott futni, ami az adott körülmények között
legmegfelelőbbek voltak. Mindezeknek köszönhetően már mintegy 20
másodperces előnye volt az élen, amikor Nico Rosberg balesete miatt
beküldték a biztonsági autót, és az üldözők ismét felzárkózhattak mögé.
Győzelméhez azonban az újraindítás után sem férhetett kétség,
pályafutása hatodik győzelmével 1968 óta ismét brit versenyző végzett az
élen a monacói nagydíjon. Hamilton élete egyik legjobb futamának
titulálta a versenyt, amely után – mivel Räikkönen csak kilencedik lett
és nem szerzett pontot – átvette a vezetést az egyéni világbajnokságban.
A kanadai nagydíjon
megszerezte a pole pozíciót, és a versenyben vezetett is, egészen az
első boxkiállásig. Ekkor a Safety Car mögül az egész élmezőny kijött a
boxba, közvetlenül egymás mögött. A bokszutca kijárata még zárva volt.
Räikkönen és Kubica megálltak a piros lámpánál, Hamilton viszont nem
figyelt, ezért hátulról Räikkönennek ütközött. Rosberg hasonlóan járt, ő
Hamiltont találta el hátulról. Räikkönennel kiestek, Rosberg folytatni
tudta a versenyt. Figyelmetlen vezetésért azonban ő és Rosberg tíz-tíz
helyes rajtbüntetést kaptak a következő futamra. A nagydíjat a
pályafutása első győzelmét szerző Kubica nyerte, Hamilton elvesztette a
vezető helyét a pontversenyben.
Franciaországban
így hiába lett harmadik az időmérő edzésen, csak a 13. helyről
rajtolhatott. Az első körben csak egy sikánt levágva tudta megelőzni
Sebastian Vettelt, amiért bokszutca-áthajtásos büntetést kapott. Ezzel
elvesztette az esélyét a pontszerzésre, a mezőny végéről szép
előzésekkel felzárkózva 10. lett. Mivel kétszer egymás után nem szerzett
pontot, a világbajnokság negyedik helyére szorult vissza, Räikkönen
mögé.
A hazai nagydíján csak a
negyedik helyre kvalifikálta magát, de néhány kör alatt feljött az
élre. Az esős futamon csak egyszer hibázott, és végül hatalmas fölénnyel
megnyerte hazai futamát. Utoljára 2000-ben nyert itt brit versenyző:
David Coulthard. Mivel Massa nem szerzett pontot, Räikkönen pedig
negyedik lett, hármas holtverseny alakult ki a pontverseny élén, közülük
Hamilton állt az első helyen, mert neki voltak a legjobb helyezései.
Németországban
megszerezte a pole pozíciót, és a versenyen fokozatosan kezdett elnyúlni
Massától. A boxikállások után is vezette a versenyt. A 36. körben Timo
Glock összetörte a Toyotát, amiért be kellett hívni a Safety Cart. A
mezőny nagy része kiment a boxba, Hamilton azonban kinnmaradt. Amikor
másodszor is kiállt, akkora előnye volt, hogy a 4. helyezett csapattársa
mögé tudott kijönni, aki el is engedte. Hamilton hamar megelőzte Massát
is és Piquet is, így megnyerte a versenyt.
A Hungaroringen ismét a
pole-ból rajtolt. A mögötte induló Felipe Massa már az első kanyarban
megelőzte. A 40. körben azonban a második helyről is le kellett
mondania, mert defektet kapott, mire beért a boxba csak a 10. helyre
tudott visszaérni. Szerencséjére a két kiállásos taktikán versenyzőknek
még ki kellett menniük szervizelésre, így a 5. helyre hozta be a
McLarent, Massa motorhibája révén. A versenyt csapattársa, Heikki
Kovalainen nyerte, de ettől függetlenül Hamilton még a világbajnoki
pontverseny élén maradt.
Az európai nagydíjon,
Valenciában az első rajtsorból indulhatott Massa mögül. A rajt nagyon
simán alakult. Massa megőrizte vezető helyét, és az első kör végén máris
tekintélyes előnye volt a második helyezett Lewis Hamilton előtt. Nem
okozott nagy meglepetést, hogy az élen álló Massa állt ki elsőként a
bokszba. A brazil a 15. körben ejtette meg az első tankolását és
kerékcseréjét, és éppen csapattársa, az 5. helyen tengődő Räikkönen elé
jött vissza. Ekkor minden szempár Hamiltonra szegeződött, aki azonban
csak két körrel tudott tovább kint maradni, így nem volt esélye Massa
elé kerülni, ráadásul ő Räikkönen mögé állt vissza - igaz, a finn nem
sokkal később maga is kiállt szervizelni. A leintésig nem történt
változás, tehát Felipe Massa megnyerte az európai nagydíjat. Lewis
második lett.
A belga nagydíj
időmérőjén Lewis megszerezte az első rajtkockát, így pole pozícióból
rajtolhatott. A belga nagydíjon vizes aszfalton rajtolt el a mezőny, és a
befutónál is esett az eső. Az utolsó három körben aztán már tényleg
esett az eső, és végül ez eldöntött mindent. Hamilton utolérte a végig
vezető Kimi Räikkönent, és meg is előzte a finnt, igaz, vitatott módon,
hiszen a célegyenesre ráfordító kanyart levágta, majd a célegyenesben
vissza engedte maga elé riválisát, ám az egyenes végén bevágott elé.
Roppant izgalmas hajrát követően Lewis Hamilton nyert
Spa-Francorchamps-ban, miután Kimi Räikkönen két körrel a leintés előtt a
vizes aszfalton kicsúszott és összetörte autóját. A futam után a
versenybírók döntése alapján Lewis Hamilton 25 másodperces büntetést
kapott, így a belga nagydíj győztese Felipe Massa lett, a mclarenes a
harmadik helyre csúszott vissza.
A rajongói aláírásokat gyűjtötek és nyújtottak be az FIA-nak, hogy
tekintsen el Hamilton büntetésétől. Az ügy újratárgyalására szeptember
22-én került sor, ekkor végleg eldőlt, hogy Massa nyerte a belga
nagydíjat.
Szakadó esőben
rendezték az olasz nagydíj időmérő edzését, amely a várakozásoknak
megfelelően megkeverte a lapokat. Így fordulhatott elő, hogy a Toro
Rosso fiatalja, Sebastian Vettel szerezte meg a pole pozíciót Heikki
Kovalainen előtt. Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen és Robert Kubica már a
középső etapban elbúcsúztak. A versenyen Hamilton energikus vezetéssel,
sokakat megelőzve a 7. helyen végzett. A nagydíjat Vettel nyerte, ő lett
minden idők legfiatalabb győztese. Szingapúrban Hamilton Massa mögé
szorult az időmérő edzésen. A futamon is mögötte haladt, amikor Piquet
balesete miatt beküldték a biztonsági autót és az addig mögöttük haladók
eléjük kerültek. Massa bokszutcai balesete miatt az utolsó helyre esett
vissza. Hamiltonnak sikerült felzárkózni és a harmadik helyre jött föl,
míg Massa csak a 13. helyen ért be. A futamot a tavalyi csapattárs,
Alonso nyerte.
A japán nagydíjon pole
pozícióból indudt, de visszaesett, amikor egy túl késői fékezéssel
megpróbálta maga mögött tartani Räikkönent. Amikor Massát előzte vissza,
amaz háturól meglökte, és el kellett engednie a komplett mezőnyt,
mielőtt helyes irányba tudott fordulni. Räikkönen leszorításáért
bokszutca-áthajtásos büntetést kapott, ahogy Massa is az ő meglökéséért.
A 12. helyen, pont nélkül végzett, míg Massa a 8. helyével egy pontot
tudott lefaragni a hátrányából. A versenybírók a futam után 25
másodperces büntetéssel sújtották az eredetileg 6. helyen leintett
Sébastien Bourdais-t, Massa így elõrelépett a 2 pontot érõ 7. helyre, és
így 5 ponttal maradt le a 84 pontos Hamiltontól. Kubica második
helyével 12 pontra csökkentette a hátrányát, míg Räikkönen elvesztette
esélyét a címvédésre. A dobogó tetejére Alonso állhatott fel.
Hamilton Kínában
rajt-cél győzelmet aratott. Mögötte a verseny nagy részében
Räikkönen-Massa sorrendben haladtak mögötte a Ferrarik, de néhány körrel
a vége előtt Räikkönen lelassult és elengedte Massát, akin Hamilton így
2 pontot hozott. Kubica hatodik helyével kiszállt a világbajnoki
küzdelemből.
A szezonzáró és
világbajnoki címet eldöntő brazil futamon csak a 4. pozíciót szerezte
meg az időmérő edzésen, ami azt jelentette, hogy ha Massa nyer,
Hamiltonnak legalább az 5. helyen kell végeznie. A verseny hihetetlen
izgalmakat hozott. Massa magabiztosan nyerte a futamot, Hamilton pedig
tudta tartani az ötödik helyet, a vége előtt 2 körrel azonban Sebastian
Vettel megelőzte, amivel visszacsúszott a 6. helyre. A Ferrari csapat
már ünnepelt, azonban korai volt az öröm, hiszen a vége előtt egy
kanyarral Hamilton, az immár szakadó esőben, utolérte a száraz pályára
való gumikon csúszkáló Timo Glockot. Ezt kihasználva Hamilton meg tudta
előzni őt, s így bejött az ötödik helyre, amivel a világbajnokságot 98
ponttal, egy pont előnnyel megnyerte.
2008-ban Lewis Hamilton
lett minden idők legfiatalabb Formula–1-es világbajnoka. Csapata, a
McLaren azonban alulmaradt a Ferrarival szemben a konstruktőri
világbajnokságban.
2009
A 2009-es évben számos
technikai-és versenyszabály-módosítás lépett életbe. Az idény kezdete
előtt alig két héttel az FIA be akarta vezetni, hogy a világbajnoki
címet a legtöbb győzelmet, nem a legtöbb pontot szerző versenyző nyerje.
Az új rendszert Hamilton mellett még a Ferrari is bírálta, holott annak
alapján az ő versenyzőjük nyerte volna a 2008-as vb-t, nem Hamilton. Az
intézkedést végül a csapatok tiltakozására visszavonták.
Az idény előtti tesztek
során a McLaren hátrányba került az új szabályokhoz való
alkalmazkodásban és eredményei elmaradtak a vetélytársakétól. Hamilton a
nem túl jó teszteredmények ellenére bizakodva tekint az idény elé.
Hamilton az évad első
versenyére, az ausztrál nagydíjra az előző évi futam győzteseként
érkezett. Ugyan bejutott az időmérő edzés második szakaszába, de a
sebességváltó meghibásodása miatt ott nem autózott mért kört. A
kvalifikáció után a csapat kicserélte a meghibásodott alkatrészt, amiért
öthelyes rajtbüntetést kapott. Miután a Toyotákat a rajtrács két utolsó
kockájába sorolták szabálytalán hátsó szárnyak használata miatt, Lewis a
18. pozícióból kezdhette meg a versenyt. A futam alatt fokozatosan
lépett előre, féltávnál pedig már pontszerző-esélyes helyen autózott.
Néhány további előzésnek, illetve Sebastian Vettel és Robert Kubica
ütközésének köszönhetően feljött a negyedik helyre, és ebben a
pozícióban is fejezte be a versenyt. Nem sokkal később a harmadikként
célba érő Jarno Trulli idejéhez a versenybírák huszonöt másodpercet
hozzáadtak, mivel az utolsó körökben, a biztonsági autós szakasz alatt
az olasz megelőzte Hamiltont. Ennek következtében Lewis megörökölte tőle
a harmadik helyet. A bírák a futam után meghallgatták Hamiltont és a
McLarent is, akik azt nyilatkozták, nem szándékosan hagyták Trullit,
hogy megelőzze a britet, ám eme állításuknak ellent mondtak
rádióbeszélgetéseik. Hamiltont ezután a versenybíráknak adott
félrevezető bizonyítékok miatt kizárták az ausztrál nagydíjról, a csapat
pedig egy évre felfüggesztett háromfutamos eltiltást kapott.
A maláj nagydíjat a
heves esőzés miatt piros zászlóval megszakították, Lewis pedig a 7.
helyen ért célba, de mivel a pilóták nem teljesítették a versenytáv
75%-át, ezért mindenkinek csak a pontok felét osztották ki. Ennek
köszönhetően a brit egy pontot kapott.
Sanghajban szintén
esett az eső a futamon, amelyen a 9. helyről rajtoló Hamilton több autót
is megelőzött, de néhány kicsúszásával pozíciókat vesztett. Az egyik
ilyen alkalommal csapattára, Heikki Kovalainen és Adrian Sutil is elment
mellette, de végül a 6. helyen fejezte be a futamon, mivel a német
néhány körrel a verseny vége előtt kiesett.
A bahreini nagydíjon az 5. pozícióból a 4. helyen ért célba, öt egységet szerezve a végre jól teljesítő McLarennel.
Európába visszatérve
hatalmas visszaesés történt a csapattal. Barcelonában csak a 14. helyre
kvalifikálta magát, a versenyen pedig a kilencedikként ért célba,
lemaradva a pontszerzésről.
A következő három futamon pályafutása során először, már az időmérő edzés első etapjában kiesett.
Monacóban többször is a
leggyorsabb volt a pálya első szektorában a Q1-ben, de a falnak csapta
az autóját. A csapat kénytelen volt váltót cserélni Hamilton autójában,
így a mezőny végéről, a 19. rajtkockából várhatta a versenyt, amelyen a
12. helyen végzett.
Isztambulban ismét
kiesett az első szakaszban, míg csapattársa a Q2-ig is eljutott. A
futamon Lewist a 13. pozícióban intették le, Kovalainen előtt. A két
McLaren közül Hamilton volt a lassabb az egész hétvége alatt.
Hazai közönség előtt,
Silverstone-ban sem sikerült pontot szereznie. Mind a kvalifikáción,
mind pedig a futamon az utolsók között végzett.
A
Nürburgringen megrendezett német nagydíjra rengeteget javult a McLaren.
A rajtnál a KERS segítségével elsőként fordulhatott be az első
kanyarba, ahol azonban az első rajtkockából induló Mark Webber első
szárnya kilyukasztotta jobb hátsó gumiját, így már az első körben be
kellett iktatnia egy kényszerű boxkiállást, miután kénytelen volt egy
teljes kört megtenni a defektes gumival. Ezek miatt – pályafutása során
először – az utolsó helyen fejezte be a futamot.
A Hungaroringen a
negyedik pozícióból vághatott neki a versenynek, majd lerajtolta
Sebastian Vettelt, így már csak Fernando Alonso és Mark Webber állt
előtte. Az ötödik körben Hamilton megelőzte az ausztrált, a spanyolnak
pedig a 2006-os nagydíjhoz hasonlóan ismét leesett az első boxkiálláskor
rosszul rögzített kereke, amelynek következtében Lewis átvette a
vezetést. A futamot végül magabiztos előnnyel nyerte meg.
Valenciában, az európai
nagydíj helyszínén ott folytatta, ahol Magyarországon abbahagyta. Az
időmérőn megszerezte a pole-t, de a futamot a csapat hibájának
köszönhetően a második helyen fejezte be, Rubens Barrichello mögött. (A
második boxkiálláskor a csapat elfelejtette kikészíteni az első gumikat,
így a kiállás elhúzódott.)
A belga pálya,
Spa-Francorchamps nem igazán feküdt a McLarennek. Lewisnak már a második
szakaszban, a 12. helyen búcsúznia kellett az időmérőn. Futama
meglehetősen rövidre sikerült, ugyanis az első körben, a Les Combes
sikánban Jaime Alguersuari hátulról beleütközött, és mindketten a
gumifalnak csapódtak.
Monzában ismét pole
pozíciót szerzett, ám a futamon az egy kiállással taktikázó Brawnok
megfoghatatlanok voltak. Hamilton a harmadik helyen autózott, amikor a
futam vége felé elkezdett jóval gyorsabb köröket futni, mint az előtte
haladó Button, de az utolsó körben az első Lesmo-kanyar után megpördült,
majd a szalagkorlátnak csapódva véget ért számára a verseny. Lewist a
12. helyen, körhátrányban klasszifikálták.
A szingapúri éjszakai
futam időmérő edzésének utolsó szakaszának legvégén Rubens Barrichello a
falnak ütközött, ami miatt megállították a kvalifikációt, és mivel csak
néhány másodperc volt hátra belőle, már senkinek nem volt lehetősége
újabb köröket futni. Mivel ekkor Hamilton állt az élen, így az övé lett a
pole pozíció. A futamot végül magabiztos előnnyel nyerte meg.
A két év után ismét
Szuzukában megrendezett japán nagydíjon a harmadik helyet szerezte meg
az időmérő edzésen, majd a rajtnál megelőzte az előle induló Jarno
Trullit, aki azonban második boxkiállása után a brit elé tért vissza,
így Hamilton a dobogó legalsó fokára állhatott fel. A versenyt a mind az
időmérőn, mind pedig a futamon domináló Sebastian Vettel nyerte.
A brazil nagydíj
időmérője rendkívüli időjárási körülmények között zajlott, ami miatt az
első és a második szakaszt is hosszabb időre meg kellett szakítani. A
szakadó esőben Hamiltonnak csak a 18. rajtkockát sikerült megszereznie,
ugyanis – állítása szerint – a McLarent a futamra, száraz pályára
állították be. Vitantonio Liuzzi váltócsere miatt kapott öthelyes
rajtbüntetése után végül a brit egy pozícióval előrébb lépett a
rajtrácson. A verseny első körében történt kisebb ütközések miatt hamar a
pályára lépett a Safety Car, ami kicsit megkeverte a mezőnyt, s Lewist
71 kör után a harmadik helyen intették le.
A 2009-es
versenynaptárban először kapott helyet az abu-dzabi nagydíj, amelyet a
szezon utolsó versenyeként a Yas Marina Circuiten rendeztek meg.
Hamilton a szabadedzéseken is kimagasló teljesítményt nyújtott, majd az
időmérő mindhárom szakaszát megnyerve megszerezte az első rajtkockát,
több mint hat tizedmásodperccel megelőzve a mögötte végző Sebastian
Vettelt. Lewisnak sikerült megőriznie vezető pozícióját a rajtnál, ám az
első boxkiállások után Vettel mögé tért vissza. Három körrel később a
csapat ismét kihívta a boxba, és autójával betolták a garázsba, ugyanis a
McLarennek jobb hátsó fékhibája akadt.
Az év során 49 pontot
szerzett, amellyel az ötödik helyen végzett az egyéni világbajnokságban.
Főleg neki köszönhetően – csapattársa, Heikki Kovalainen jóval gyengébb
szereplése miatt – sikerült a McLarennek a konstruktőri pontverseny
harmadik helyén végeznie, mindössze egy egységgel maga mögé utasítva a
rivális Ferrarit.
2010
Az FIA által a 2010-es
szezonra meghatározott több szabálymódosítás közül az egyik
legjelentősebb a versenyek alatti tankolás betiltása, ezáltal az
autóknak nagyobb üzemanyagtartályt kellett építeni, amely a versenygép
szélességét, illetve hosszúságát egyaránt megnövelte. Megváltozott a
2003 óta érvényben lévő pontozási rendszer is: a korábbi
10-8-6-5-4-3-2-1 értékelés helyett a 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 szisztéma
lépett érvénybe. Az előző évadban néhány csapat – köztük a McLaren –
által is használt KERS alkalmazását ugyan a szabályok meghagyták, de a
versenyzők egyesülete (GDPA) megegyezett, hogy azt egyik csapat sem
szereli be a szezon során.
2009. november 18-án
bejelentették, hogy Hamilton csapattársa az előző évi világbajnok, a
Brawn istállót elhagyó szintén brit Jenson Button lesz. Lewis korábbi
csapattársa, Heikki Kovalainen így kiszorult mellőle, és a finn az újonc
Lotushoz szerződött. A szezon előtti teszteken a McLaren megbízható és
versenyképes szereplést tanúsított. Hamilton az évadnyitó bahreini
nagydíjon a negyedik rajtkockából indulva harmadik lett, míg Button
hetedikként ért célba.
Melbourne-ben a
tizenegyedik helyet szerezte meg a kvalifikáción, majd a futamon
fokozatosan lépett előre, míg két körrel a verseny vége előtt, miközben
Fernando Alonsót akarta megelőzni, Mark Webber hátulról nekiment, és
mindketten a sóderágyba kerültek. A brit azonban ki tudott jönni onnan,
így végül hatodikként ért célba. Webber az utolsó előtti pontszerző
helyre, a kilencedikre hozta be a Red Bullt, miután kénytelen volt
kiállni a boxba új első szárnyért. A futamot Button nyerte meg. (Lewis a
futamot megelőzően egy kis szórakozás ürügyén magára haragította a
rendőröket, amit a rendfenntartók a Mercedes C63 AMG típusú autó
lefoglalásával jutalmaztak. Az ausztrál nagydíj ideje alatt ugyanis
Melbourne utcáin driftelt, és ezért bírósági eljárás is indult ellene,
amit előreláthatólag augusztus 24-én tartanak meg, a belga nagydíjjal
egy időben)
A maláj nagydíj senki
számára sem volt egyszerű, mivel az időmérő edzésen szakadt az eső, és
sem a Ferrari, sem a McLaren nem küldte ki időben autóit, így a
kvalifikáció során Lewis a huszadik rajtkockából vághatott neki a
futamnak, amin sok előzéssel a hatodik lett, bár vitatott manőverét
sokan kritizálták, ugyanis az újonc Vitalij Petrov előtt többször is
ívet változtatott célegyenesben, hogy az orosz ne tudja megelőzni.
Büntetést azonban nem kapott.
A kínai nagydíj
időmérő edzésén a Q1-t, és a Q2-t is megnyerte, de a Q3 alatt hibázott,
így csak a hatodik helyről rajtolhatott, Jenson Button mögül. A futam
hihetetlen izgalmakat hozott. Az élről induló Red Bullok okán sokan
feltételezték, hogy kettős Red Bull győzelem lesz, ám a rajtot követően
Fernando Alonso vezette a versenyt, igaz nem sokáig, ugyanis büntetést
kapott a rajtnál való kiugrás miatt. A bokszutcában is nagy volt a
forgalom; sokan jöttek ki kerékcserére, Hamilton, és Vettel például egy
időben. Vettel, és Lewis sokszor összeakadtak a futam során, de a
legemlékezetesebb az volt, amikor a bokszban Hamilton megcsúszott, és a
mögötte kifelé igyekvő Vettel kicsit befelé tolta őt; a két pilóta
egymás mellett hagyta el a bokszutcát, ám Hamilton végül Vettel mögé
került. Az esetet vizsgálták, de nem találták szabálytalannak,
ugyanakkor megrovásban részesítették mindkét pilótát. A verseny során
nem csak Vettelt, de a Mercedes színeiben visszatért Michael
Schumacher-t is megelőzte, és nagyon gyors tempóval feljött a második
helyre, az első helyen autózó Jenson Button mögé. A kínai nagydíj kettős
McLaren győzelmet hozott, változatlan sorrendben: Button, Hamilton, a
dobogó legalsó fokára pedig a Mercedes GP fiatal tehetsége, Nico Rosberg
állhatott fel.
A spanyol nagydíj
időmérő edzésén a verhetetlen Red Bull-ok mögötti legjobb időt autózta,
így a 3. rajtkockából kezdhette meg a futamot. Bár az élen haladó
Webbert nem tudta megelőzni, az első boxkiállás alkalmával Vettel elé
jött vissza, és mivel az első körtől számítva szorosan rátapadt, és
gyorsabb is volt Vettelnél, megtartotta 2. helyét. A verseny innentől
kezdve eseménytelenül zajlott Lewis számára, ám a leintés előtt két
körrel a bal első felni hibája miatt defektet kapott, és a pályát
elhagyva előbb a kavicságyba, majd a gumifalba szaladt. Lewis itt egy
pillanatig összeroppant, és csak nehézkesen hagyta el rommá tört
McLarenjét.
A monacói nagydíjon az
ötödik helyről rajtolva ötödik lett, míg csapattársa alatt a rajt után
nem sokkal megfőtt a McLaren motorja, és Button kiesett. A verseny során
többször (szám szerint négyszer) gurult pályára a biztonsági autó -
mialatt az élmezőny felzárkózott egymásra, de amint a Safety Car bement,
ismét eltávolodtak egymástól - a végén azonban Trulli és Chandhok
ütközött(Trulli Lotusa átrepült a Hispania fölött, és kigyulladt) míg a
verseny utolsó köreire ismét sárga zászló-biztonsági autós vonatozás
követezett - a mezőnyt az utolsó kanyarban engedték el. Lewis képtelen
volt közelebb kerülni az előtte végző Massához, mivel a McLaren
túlmelegedett fékjei miatt óvatosabban kellett autóznia, és Hamilton
mérnöke figyelmeztette, hogy bánjon finomabban a fékekkel, így a brit
visszavett a tempóból, és a versenytáv nagy részében mögötte haladó
Alonso is közelebb került hozzá; megelőzni, vagy veszélyesen a közelébe
érni azonban nem tudott. Lewis a futam után a világbajnokság hatodik
helyére esett vissza.
A török nagydíjra
győzni készülő Hamilton Webber mögött, és Vettel előtt a 2. helyen zárt a
kvalifikáción, s a porosabb ívről rajtolhatott. A futamra kilátogatott
barátnője - és a hírek szerint menyasszonya - Nicole Scherzinger is, aki
a bokszban izgulta végig a versenyt. Lewis a rajtot olyannyira rosszul
kezdte, hogy a mögüle induló Vettel megelőzte, de még a csapattársa is
majdnem elment mellette. Az első kör végére azonban már jóval Vettel
előtt autózott, és az első Webbert támadta. Megelőzni azonban nem tudta;
a bokszba is egyszerre jöttek ki az első két helyről, és így a sokkal
tovább kint maradni tudó Button átvette a vezetést. Viszont a másik
McLaren kerékcseréjét követően a harmadik helyre jött fel, és már
Vettelt támadta, akit azután, hogy a német csapattársával együtt
lekerült a pályáról, megelőzött. Innentől kezdve a 25 pontot érő első
helyen, nyugodt tempóban haladt, mivel mérnöke rászólt, hogy az
üzemanyagszintje kritikus szinten van. Hozzá hasonlóan Button is ilyen
információkat kapott, ám ezt vagy máshogy közölték az angollal, vagy
egyáltalán nem szóltak rá, ugyanis Button hirtelen - pár kör alatt -
beérte Hamiltont, és megelőzte. Lewis azonban a következő kör első
kanyarjában visszaelőzte honfitársát, és innen megnyerte a futamot. A
szemerkélő eső nem okozott túl nagy gondot, és a török nagydíj az idei
második kettős győzelemmel zárult: Hamilton első, míg Button második
lett: a dobogó legalsó fokára a szerencsétlenül járt Mark Webber
állhatott fel, aki visszatudott jönni a pályára.
2008 után ismét helyett
kapott a versenynaptárban a kanadai nagydíj, és Lewis, csakúgy mint
2007-ben, és 2008-ban, a pole pozícióból indulhatott. Ezúttal az időmérő
mindhárom szakaszát megnyerte, de sajnálatos módon a levezető körére
már nem jutott elég benzin, így a brit pilótának le kellett állítania a
McLarenjét. Az autó lefelé gurult, mikor Hamilton a már lassú McLarenből
kiülve, majd kiugorva "ünnepelt". Lewis tolni kezdte a McLaren-t, de
kis idő után feladta, és a biztonsági autóval betért a bokszba. Emiatt a
kis incidens miatt letelt az az idő, amit a levezető körre kiszabtak,
és mivel Hamilton késve ért csak be a bokszba, pénzbüntetést kapott, de
pole-t érő körrét megtarthatta. A futamon a második rajtkockát megszerző
Webber autójában váltót cseréltek, és ezért az ausztrál öt rajthelyes
büntetést kapott, Hamilton így csak Vettel-el, csapattársával, és
Alonsoval állt harcban az élmezőnyben. A verseny során kétszer cseréltek
kereket, és Hamilton végül Button előtt megszerezte idei második
győzelmét, 109 ponttal pedig átvette a vezetést a világbajnokságban.
Az európai nagydíjon
második lett, de vitatott előzését a Ferrari mellett sokan mások is
kritizálták, ugyanis szabálytalanul ment el a biztonsági autó mellett,
amikor az a pályára lépett. Boxutca áthajtásos büntetést kapott, de
ettől függetlenül 2. maradt.
Hazai futamára, a
módosított vonalvezetésű Silverstone Circuiten megrendezett brit
nagydíjra a McLaren új fejlesztésekkel érkezett, amelyekkel azonban
jelentős hátrányba került mind a Red Bull-lal, mind pedig a Ferrarival
szemben, így a csapat a pénteki szabadedzések után úgy döntött, hogy
visszaalakítja a két MP4-25 kódjelű autót. Az időmérőn Lewis a negyedik,
Jenson pedig csak a tizennegyedik helyet szerezte meg. Vasárnap a rajt
után Hamilton megelőzte az előle induló Rosberget, majd miután Vettel
defektet kapott, feljött a második pozícióba, amelyet a verseny
lintéséig megtartott. Ennek és Button negyedik helyének köszönhetően
tovább növelte a maga és csapata előnyét a világbajnokságban.
A Német nagydíjon ismét
éles körülmények között tesztelték a Red Bull-ról mintázott fújt
diffúzort, és egyéb, általuk kiötlött aerodinamikai fejlesztéseket.
Lewis és Jenson a pénteki első szabadedzésen már ezekkel a
frissítésekkel hajtott pályára, de esős körülmények között nem nagyon
tudták finomhangolni, ráadásul Lewis az egyik kanyarban megcsúszott, és
kisodródva összetörte a McLarenjét, szerencsétlen módon pont azt a
részét, ahol az új újítások java (fújt diffúzor) volt. Így Lewis csak a
második szabadedzés utolsó tíz percében tudott körözni a pályán. A
kvalifikáción elért 6. helyével nem volt elégedett (Button 5. lett) de a
futamon előrelépést várt, ami meg is történt a rajtnál: az első
kanyarban megelőzte csapattársát, majd a hosszú egyenes végén a Red
Bull-os Mark Webber-t is: így feljött a 4 helyre, mely pozíciót a
verseny végéig megtartott. A futamon a feléledő Ferrari, és a Red Bull
dominált; Alonso nyert csapattársa, Massa, és Vettel előtt, így kettős
Ferrari siker született. A McLaren a verseny után bejelentette, hogy nem
adják fel a harcot, és újabb fejlesztéssekkel készülnek, illetve a már
kész alkatrészek továbbfejlesztését sem hanyagolják el. Mind Hamilton,
mind a McLaren megőrizte vezető helyét a világbajnokságban.
A magyar nagydíj
időmérő edzésén az 5. helyet szerezte meg, a futamon azonban (25 kör
megtétele után) váltóprobléma miatt kiesett, így a spanyol nagydíjhoz
hasonlóan ismét nullázott. A versenyhétvége után a világbajnokság
második helyére esett vissza, de hátránya Webberhez képest minimális
volt.
A belga nagydíjra új
erőre kapott a McLaren, és Hamiltonnak esélye volt megszerezni a pole
pozíciót, ám a változékony időjárási körélmények miatt a száraz pályán
haladó Webber jobb időt ment mindenkinél, és az esős körülmények miatt,
bár az utolsó pillanatokban még így is megelőzte Kubicát, csak a 2.
helyen zárt. A futamon, kihasználva Webber beragadását, az élre tört, és
nem sokkal később már McLaren 1-2 volt az állás, mivel Button is jól
rajtolt. A futam is változékony időjárás között zajlott, de Hamilton
végül magabiztosan nyert, bár a verseny vége felé egyszer ki is
csúszott. Idei harmadik győzelmét az addig a világbajnokságot vezető
Mark Webber, és a Renault-os Robert Kubica előtt szerezte. Ezzel
visszavette helyét a világbajnoki tabella élén. Csapattársa kiesett,
amikor Vettel előzni akarta őt, de megcsúszott, és lyukat ütött a
hűtőbe. Button kiesett, Vettel pedig a hibáért bokszutca-áthajtásos
büntetést kapott, és nem szerzett pontot, míg az összetettben 5. helyen
álló Fernando Alonso kipördült és összetörte az autóját. Így a
világbajnokság öt esélyese közül csak kettő szerzett pontot: Hamilton,
és Webber.
Az olasz nagydíjon a
két McLaren gyakorlatilag két különböző autóval állt rajthoz; Button
F-csatornás rendszerrel a 2. helyen, Hamilton F-csatorna nélkül, az
5.-en várt a rajtra. A kvalifikáción csalódott Hamilton a rajtnál jól
jött el, megelőzte Webbert, a 4. helyen haladt, amikor Roggia sikánban
ütközött Massával, és a jobb első felfüggesztés eltörött. Hamilton az
irányíthatatlan McLaren-nel a kavicságyban landolt, és csalódottan
ismerte el hibáját a futam után.
A szingapúri nagydíjon
Hamilton a 3. helyről indulhatott. Ebben a pozícióban haladt a verseny
nagy részében, ám a 36. körben di Grassi nem engedte el azonnal Webbert,
aki mögé megérkezett Hamilton, majd megpróbálta megelőzni az ausztrált,
de összeütköztek. Webber folytatni tudta, Hamilton kiesett. A
versenybírók versenybalesetnek minősítették az esetet. A futam után a
győztes Alonso megelőzte Hamiltont a bajnokságban, aki így visszaesett
3.-nak, mögötte egy pont hátránnyal áll Vettel.
Japánban
az 5. helyen intették le; Lewis-nak, bár váltót cseréltek a McLarenben,
és az ezzel járó rajtbüntetéssel is kedvező pozícióban voltak,
problémái akadtak a fokozatokkal, a váltó nem működött rendesen.
Az első koreai
nagydíjat, amit egy ideig meg is kellett szakítani a hosszan tartó
esőzés miatt, a 2 helyen zárt. Kivárásra autózott, és ennek az okos
taktikának köszönhetően a futam után (a két Red Bull nullázása, és a jó
eredmény hatására) 21 pontra csökkentette a hátrányát az éllovas
Fernando Alonso-val szemben, aki a nagydíj megnyerése után ugrott az
élre. Felipe Massa harmadik lett.
Brazíliában mind az
időmérőn, mind a futamon 4. lett, ami egyben azt is jelentette hogy
matematikai esélyén túl már nem sok lehetősége volt a világbajnoki cím
megszerzésére. Csapattársa mögötte ért célba, 5. lett, ezzel Jenson
Button kiszállt a bajnoki csatából. A bajnokság négyesélyessé vált.
Abu-Dhabiban a 2. helyről rajtolt,mindössze 31 ezred másodpercel
elmaradva Sebastian Vetteltől.A futamon ugyanitt ért célba és mivel
Vettel nyert Webber nyolcadik,Alonso pedig hetedik lett,így Vettel lett a
világbajnok,Hamilton a 4. helyen végzett 240 ponttal.
2011
A 2011-es évben újabb
szabálymódosítások történtek: visszatért a KERS rendszer, illetve
bevezették az állítható hátsó szárnyakat, ami az előzést segíti elő
plusz sebességgel. Ennek használatát úgy kell elképzelni, hogy egy körön
belül egy másodperces távolságból, a célegyenesben, állíthatják át,
amivel plusz sebességre tesznek szert, és a KERS rendszerrel hatásosan
segítheti a pilótát abban, hogy pozíciót nyerjen. A hátsó szárnyat csak a
támadó használhatja. A kivonuló Bridgestone helyét a Pirelli vette át,
ezzel az olasz gumigyártó lett a Forma 1 hivatalos, és egyetlen
gumiszállítója. A McLaren MP4-26-ost késve mutatták be, és csak az első
kolletkív teszt után kezdték meg vele a munkát. Az autó a teszteken
megbízhatatlan volt, ám az ausztrál nagydíjon konstans eredményeket
hozott. Lewis az időmérőn kisebb meglepetéssel a 2. lett, míg
csapattársa, Jenson Button a 4. A Red Bullok ismét verhetetlennek
bizonyultak. A rajtnál kipörögtek a kerekei, de a KERS segítségével
vissza tudta verni a mögüle induló Webber támadásait. A futamon a 2.
lett a címvédő Sebastian Vettel mögött, és a második szezonját kezdő
Vitalij Petrov előtt.
A maláj nagydíjon
a második rajtkocából indulva rossz taktikával, és utólagos
időbüntetéssel (+20 másodpercet adtak hozzá az idejéhez) csak a 8. lett.
A kemény keveréken annyira lelassult, hogy Alonso váratlanul hozzáért a
McLaren-hez, megrongálva azt. A Kínai nagydíjat csak a második sorból
kezdhette meg, de a rajtnál feljött a második helyre, megelőzve az addig
verhetetlen, és a pole-ból induló Sebastian Vettel-t. A futam
izgalmasnak bizonyult. Három kiálláson volt: két lágy keverékes etap
után következett a kemény keverék, amivel közelebb kerülhetett
Vettel-hez. A verseny vége felé a KERS rendszernek, az állítható hátsó
szárnynak, és nem utolsó sorban, a frissebb gumiknak köszönhetően elment
a német címvédő mellett, idei első győzelmét aratva. A második győzelme
6 futammal később érkezett, a német nagydíjon; ahol az első sorból
rajtolhatott. A Magyar nagydíjon ismét 2. lett az időmérőn, a futamon az
5. körben elment a poleból induló Vettel mellett, és egészen a 46.
körig vezetett, majd megpörgött, amiért később büntetést kapott. Végül a
hibás gumitaktika, és a büntetés miatt csak a negyedik lett.
A belga nagydíj
időmérőjén esős körülmények fogadták a pályára guruló autókat. Lewis
számára a Q2 utolsó köre jelentett izgalmakat, amikor gyorsulni kezdett a
felszáradó pálya, és az előtte gyors körön lévő Pastor Maldonaldo-t a
buszmegállónál hirtelen beérte. Mivelhogy kieső helyen volt, mennie
kellett, és agresszívan bevetette magát a Williams-es mellé, majd
megelőzte, megnyerve ezzel a Q2-öt. A Q3-ban az utolsó körben szintén
átvette a vezetést, de a mögötte jövő Vettel 4 tizeddel gyorsabbnak
bizonyult. A versenyen száraz pályán rajtolt a mezőny, és az egész
futamon szárazok voltak a körülmények. Rosszul rajtolt, de vissza tudott
kapaszkodni a 3. helyre. A boxkiállások után többek között Kobayashit
is megelőzte, de a Les Combes-hez érve balra húzódott, és ütközött a már
megelőzött japán versenyzővel. Ez a verseny 12. körében történt. Nagy
sebességgel csapódott a szalagkorlátba, majd a lendület egészen a
gumifalig vitte, ahol az összetört McLaren megállni kényszerült.
Hamilton pár másodpercig ájultan ült az autóban, majd sértetlenül
elhagyta azt.
A 2011-es év
megpróbáltatásai itt nem értek véget. Sikertelen futamok következtek a
brit versenyző számára. Az Olaszországban szerzett negyedik, majd két
ötödik helye is idegen volt tőle. Koreában ereje teljében volt, és az
évben először, és utoljára megszerezte a pole pozíciót. A tavalyi
szezonhoz hasonlóan idén is Hamilton állította meg a Red Bull pole
sorozatát, mely most még nagyobb érdem volt. Ez rajta kívül senki másnak
nem sikerült 2011-ben : Mark Webber, és Sebastian Vettel uralta a
szezont.
Indiában 7. lett, míg
Abu Dhabiban hatalmas versenyzést bemutatva győzelmet szerzett. A
szezonzáró Brazil Nagydíjon azonban váltóhiba miatt kiesett.
Forrás: Wikipédia